Ashwagandha – naturalne wsparcie w walce ze stresem

Korzeń Ashwagandha - Działanie adaptogenne i redukcja stresu

Mówią, że stres niekiedy jest pozytywny… Owszem, może taki być, jednak dotyczy to sytuacji, które są ewolucyjnie uzasadnione. Gdy idąc wieczorem ciemną uliczką zauważymy napastnika z nożem, to pojawiający się ostry stres momentalnie podniesie nam poziom cukru we krwi (jako źródło energii), przyspieszy czas reakcji i całe zasoby przeznaczy na efektywną ucieczkę, wstrzymując procesy, które w tym momencie są zbędne. Ten stres jest pozytywny, bo pozwala nam przeżyć, tak jak tej gazeli uciekającej przed głodnym lwem. Jednak czy potrzebujemy takiej samej reakcji stojąc w korku w drodze do centrum handlowego? Lub idziemy na rozmowę o pracę?

Życie w cywilizowanym świecie jest ciężkie, ponieważ stres nie pojawia się tylko w momentach zagrożenia życia, a często towarzyszy nam praktycznie bez przerwy, co wynika z ogromnych oczekiwań jakie nakłada na nas społeczeństwo, jak i my sami. Chroniczny stres ma fatalny wpływ na zdrowie i jest jednym z głównych czynników rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, dlatego coraz częściej postanawiamy z nim walczyć. Jednym z narzędzi do walki jest znana od tysięcy lat z medycyny ajurwedyjskiej Ashwagandha.

Działanie adaptogenne Ashwagandhy

Bez wątpienia Ashwagandha (Withania Somnifera, Witania ospała) jest najpopularniejszym z adaptogenów. Czym są adaptogeny? Otóż są to rośliny lub substancje, które przyspieszają adaptację człowieka do ciężkich warunków, które stanowią stres psychiczny lub fizyczny (niska lub wysoka temperatura, niedostatek tlenu itp.). Ashwagandha brała udział w bardzo dużej ilości badań na ludziach, gdzie rozlegle sprawdzano jej wpływ na zdrowie człowieka. Szczególną uwagę przykładano temu, jak wpływa na stres i samopoczucie, a w wynikach badań zanotowano bardzo obiecujące efekty. Otóż Ashwagandha powoduje zarówno poprawę odczuwanej jakości życia – lepsze samopoczucie, zadowolenie z życia, mniej lęków itp, jak i spadek poziomu kortyzolu w badaniach krwi. Według raportów użytkowników, działanie Ashwagandhy ujawnia się dość szybko, gdyż pierwsze efekty można odczuć już po 7-10 dniach. W badaniach natomiast odkryto, że z czasem jej wpływ na kortyzol się kumuluje, ponieważ po 3 miesiącach spadek kortyzolu jest większy niż po miesiącu, gdzie nie zmieniano wielkości dawki.

Inne, potencjalne działania Ashwagandhy:

  • skrócenie czasu zasypiania i poprawa jakości snu
  • redukcja odczuwalnego zmęczenia
  • działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające
  • stymulacja układu odpornościowego
  • lekkie działanie antydepresyjne
  • może poprawiać zdolności wysiłkowe i ułatwiać odchudzanie
  • może poprawiać płodność i podnosić testosteron u mężczyzn, którzy mają go za mało
  • wpływa na spadek poziomu glukozy i triglicerydów
  • stymuluje produkcję hormonów tarczycy

Ekstrakty z rośliny Ashwagandha jako suplement diety

Ashwagandha stosowana jest tradycyjnej formie, jako sproszkowany korzeń, jednak ostatnio zdecydowanie większą popularnością cieszą się ekstrakty w formie kapsułek. Dobry ekstrakt powinien być standaryzowany na procentową zawartość sumy witanolidów. Najpopularniejsze ekstrakty występują pod patentowymi nazwami KSM-66 i Sensoril. KSM-66 według deklaracji jest ekstraktem zawierającym 5% witanolidów i wytwarzany jest jedynie z korzeni rośliny. Sensoril ma aż 10% witanolidów, natomiast tutaj poza korzeniami są też liście, które mają więcej witanolidów niż korzenie, ale w gorszej proporcji pomiędzy poszczególnymi witanolidami.

Zazwyczaj ekstrakty (te powyżej z conajmniej 5% witanolidów) stosuje się w dawkach z zakresu 250-500 mg dziennie. W szczególnych przypadkach, jak np. w celu podniesienia testosteronu i płodności, użytkownicy stosują nawet ponad 1000 mg dziennie. Uznawana jest za bezpieczny suplement, a w badaniach bez problemów była stosowana do 3 miesięcy.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*