Czym różni się izolat od koncentratu białka serwatkowego?

Miarka odżywki białkowej - Różnice pomiędzy izolatem i koncentratem odżywki serwatkowej

Odżywki oraz batony proteinowe to jedne z najpopularniejszych suplementów diety każdego sportowca. Najczęstszym rodzajem białka występującym w tych produktach jest serwatka, pochodząca z nabiału. Istnieją różne rodzaje białka serwatkowego, takie jak np. izolat serwatki i koncentrat serwatki. W tym artykule wyjaśnimy różnice, pomiędzy tymi dwiema powszechnymi formami białka i to, którą lepiej jest stosować.

Co to jest serwatka?

Większość białka występującego w batonach i odżywkach białkowych pochodzi z mleka. Kiedy mleko jest przetwarzane do postaci sera lub jogurtu, pozostały płyn nazywany jest serwatką (1). Płyn ten zawiera w sobie szybko trawione białko, powszechnie zwane białkami serwatki (whey protein). Przed obróbką, około 20% białka w mleku stanowi serwatka, a pozostałe 80% składa się z kazeiny – wolniej trawionych białek mleka (2)

Serwatka i kazeina są uważane za białka wysokiej jakości, ponieważ zawierają wszystkie aminokwasy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu (3). Jednak to serwatka jest uważana za szczególnie korzystną dla zwiększenia produkcji nowego białka w mięśniach (3).

Istnieje kilka różnych rodzajów serwatki stosowanej w suplementach. Dwie z najczęściej wybieranych to izolat oraz koncentrat. Te formy wytwarzane są przy użyciu różnych technik obróbki i nieznacznie różnią się między sobą zawartością składników odżywczych.

Jaka jest różnica pomiędzy izolatem, a koncentratem?

Istnieje kilka różnic pomiędzy izolatem, a koncentratem, a są one spowodowane różnymi metodami obróbki. Gdy płynna serwatka jest zbierana jako produkt uboczny produkcji sera lub jogurtu, przechodzi kilka etapów w celu zwiększenia zawartości białka (1). Po osiągnięciu wystarczającego stężenia białka, ciecz można wysuszyć do wytworzenia proszku koncentratu serwatki, który składa się w 80% z białka, a pozostałe 20% to węglowodany i tłuszcze. Jeśli przy produkcji zastosuje się inne etapy przetwarzania w celu zmniejszenia zawartości tłuszczu i węglowodanów w serwatce, można wytworzyć proszek izolatu serwatki, który zawiera 90 lub więcej % białka (1).

Ogólnie rzecz biorąc, etapy przetwarzania stosowane do produkcji izolatu, skutkują wyższą zawartością białka oraz niższą zawartością tłuszczu i węglowodanów na porcję. Jednak rodzaje aminokwasów znajdujące się w obu formach odżywki białkowej są praktycznie identyczne, ponieważ pochodzą z tych samych białek.

Oprócz niższej całkowitej zawartości węglowodanów, izolat ma również niższą zawartość laktozy. Co oznacza, że może być lepszym wyborem dla osób nietolerujących jej. Niemniej jednak ilość laktozy w obu formach jest prawdopodobnie na tyle niska, że mogą być ze spokojem stosowane przez osoby jej nietolerujące (4)

Oprócz różnic żywieniowych, istnieją również różnice w kosztach pomiędzy tymi dwoma rodzajami białka. Zasadniczo izolat jest droższy od koncentratu. Chociaż niby ma to sens ze względu na wyższą czystość izolatu, przyjmowanie większej ilości koncentratu może zapewnić tę samą dawkę białka, często przy niższym koszcie.

Wiele badań potwierdza korzystne działanie białka serwatkowego dla osób aktywnych (5). Dla przykładu, jedno badanie przeprowadzono na 192 ćwiczących osobach. Wykazało ono, że przyjmowanie białka serwatkowego, w tym izolatu lub koncentratu, doprowadziło do poprawy beztłuszczowej masy ciała oraz siły (6).

Pomimo niewielkich różnic w zawartości składników odżywczych, nie ma mocnych dowodów sugerujących, że izolat i koncentrat mają różne działanie na organizm. W odniesieniu do białka, jednym z najważniejszych czynników jest całkowite dzienne spożycie. Co więcej, często zaleca się, aby większość dziennego spożycia białka pochodziła z wysokiej jakości źródeł, takich jak nabiał, jaja, czy mięso (5). Zarówno izolat, jak i koncentrat uważa się za białko wysokiej jakości i uzasadnione jest oczekiwanie, że przyniosą one podobne efekty.

Podsumowanie

Białko serwatkowe składa się z kilku szybko trawiących białek i jest powszechnym składnikiem suplementów diety. Dwie popularne formy to izolat i koncentrat. Izolat podlega innej obróbce niż koncentrat, co powoduje, że zawiera on więcej białka, z mniejszą ilością węglowodanów i tłuszczu na porcję. Jednak te różnice żywieniowe są niewielkie i nie ma silnego poparcia dla różnych efektów tych dwóch rodzajów białka.

Izolat serwatki może być dobrym wyborem dla tych osób, które z różnych powodów ograniczają spożycie tłuszczu, węglowodanów lub laktozy, chociaż ta forma serwatki jest zwykle droższa. Biorąc nieco wyższą dawkę koncentratu, możemy uzyskać taką samą całkowitą ilość białka, jak w przypadku produktu izolatu, często po niższych kosztach. Niezależnie od tego, jakiego rodzaju białka używasz, serwatka jest wysokiej jakości białkiem, które może pomóc Ci osiągnąć dzienne cele spożycia białka.

1) https://dairyprocessinghandbook.com/chapter/whey-processing
2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23858091
3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4597363/
4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK44624/#ch3.s20
5) https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0177-8
6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26403469

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*