Witamina D3 – dlaczego warto ją suplementować?

Witamina D3 - witamina słońca i okulary przeciwsłoneczne

Witamina D to naturalna bariera, chroniąca organizm przed schorzeniami i chorobami o różnym podłożu. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, sercowo-naczyniowego oraz nerwowego. Eksperci szacują, że aż 90% Polaków cierpi na jej niedobór. A co to oznacza? A no np. słabsze kości, mięśnie, gorszą odporność, wyższe ryzyko chorób układu krążenia. Choć człowiek jest zdolny do jej wytworzenia pod wpływem promieni słonecznych, proces ten jest niestety skomplikowany. Co hamuje syntezę witaminy D w naszej skórze? Oraz dlaczego warto suplementować ją przez cały rok?

Jak naturalnie wytworzyć Witaminę D?

Tak jak pisaliśmy wyżej, na niedobór witaminy D cierpi aż 90% Polaków. Wynik ten spowodowany jest głównie niesprzyjającą strefą klimatyczną – długiemu okresowi jesienno-zimowemu oraz krótkiemu, nie zawsze pogodnemu latu.

Dodatkowo, witamina D3 jest wytwarzana z 7-dehydrocholesterolu, syntetyzowanego w skórze pod wpływem promieniowania UVB. Warunkiem, który trzeba spełnić by synteza zaszła jest wyeksponowanie przynajmniej 18% naszego ciała, na co najmniej 20 minut, pomiędzy godziną 11 a 14. Problem w tym, że niestety większość z nas w tych godzinach znajduje się w zamkniętych budynkach, czy to w szkole, na uczelni czy w pracy. I nawet w lato, nie jesteśmy w stanie wytworzyć potrzebnej nam minimalnej dawki tej cudownej witaminy.

W jakim pożywieniu możemy znaleźć Witaminę D?

Bogatym źródłem witaminy D3 są produkty takie jak:

  • tłuste ryby morskie (łosoś, sardynka, makrela, dorsz),
  • oleje rybie (tran)
  • jaja (głównie żółtko)
  • produkty mleczne
  • wątróbka i podroby

Źrodła witaminy D3 - cholekalcyferol infografika

Niestety, dieta pokrywa tylko około 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Spożywanie tych produktów w umiarkowanych ilościach nie zaspokoi naszego dobowego zapotrzebowania, a ich nadmiar zaburzy zdrową i zbilansowaną dietę. Dodatkowo, do jej prawidłowego przyswajania niezbędna jest także odpowiednia ilość tłuszczy w pożywieniu.
Dlatego wniosek nasuwa się sam – witaminę D3 należy suplementować.

Dlaczego warto suplementować witaminę D3?

Witamina D ma szerokie zastosowanie i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Korzyści zdrowotne wynikające z jej odpowiedniego poziomu nie dotyczą tylko zdrowia kości, ale również obniżają ryzyko wielu chorób.
W licznych badaniach zaobserwowano zależność pomiędzy niskim stężeniem kalcydiolu [25(OH)D], a zwiększonym ryzykiem rozwoju niektórych chorób, takich jak:

  • choroby nowotworowe (np. okrężnicy, piersi, jajników, prostaty),
  • autoimmunologiczne (np. cukrzyca typu 1, choroba Hashimoto),
  • cywilizacyjne (np. miażdżyca, otyłość, cukrzyca typu 2, choroby sercowo-naczyniowe).

Obserwuje się także zależność między deficytem witaminy D w organizmie, a zwiększonym ryzykiem chorób neurodegeneracyjnych (np. choroba Alzheimera) i zaburzeń psychiatrycznych (np. schizofrenia, depresja).

Ponadto, badania wskazują, że niedobór witaminy D wiąże się ze zwiększoną śmiertelnością. Dotyczy to zarówno umieralności ogólnej, jak i u chorujących na nowotwory. W takiej sytuacji zwiększenie podaży witaminy D poprawia rokowanie oraz zmniejsza ryzyko nawrotu choroby.

Niedobory witaminy D we wczesnych latach życia dziecka mogą przekładać się na zaburzenia emocjonalne i problemy z zachowaniem w wieku młodzieńczym.

Molekuła witaminy D3 - Cholekalcyferol - słoneczna witamina

Jakie dawki Witaminy D3 przyjmować?

Dopuszczalne dobowe dawki witaminy D dla zdrowej populacji wynoszą w przypadku:

  • noworodków i niemowląt: 1000 IU/dzień
  • dzieci w wieku 1–10 lat: 2000 IU/dzień
  • młodzieży w wieku 11–18 lat: 4000 IU/dzień
  • dorosłych i seniorów: 4000 IU/dzień.

U dorosłych z otyłością wymagana jest suplementacja w dawce 1600–4000 IU/dobę, w zależności od stopnia otyłości.

Należy jednak pamiętać, że zanim zdecydujemy się na włączenie suplementacji, warto oznaczyć poziom witaminy D we krwi. Badanie, które należy wykonać to oznaczenie poziomu 25(OH)D.

Jak widać, niedobór witaminy D3 może mieć duży wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale i zdrowie, dlatego warto zadbać o jej właściwą, codzienną suplementację w ciągu całego roku, a nie tylko w okresie jesienno-zimowym.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*